دومین جلسه هم اندیشی انتخاباتی طلاب مجتمع عالی حوزوی حضرت ولی امر عج با حضور استادقنبرزاده برگزار شد.

0 0
  • تاریخ : 1403/3/27
  • بازدید : 47
امتیاز 2.00 تعداد رای 1

دومین جلسه هم اندیشی انتخاباتی طلاب مجتمع عالی حوزوی حضرت ولی امر عج با حضور استادقنبرزاده برگزار شد.

آنچه سال 92 باعث شد جبهه انقلاب رای نیاورد تعدد کاندیدا نبود بلکه بداخلاقی انتخاباتی بود. اقای جلیلی بعنوان نماینده دولت احمدی نژاد مورد حمله قرار گرفت و به نحو وحشتناک دولت احمدی نژاد را تخریب کردند.
در دوره کنونی هم نباید این اتفاق بیفتد. الان هم همین است دو طرف قالیباف و جلیلی را می زنند این اشتباه است جامعه به سمت دورترین از این دو می رود که جریان غیرانقلابی است.

دومین جلسه هم اندیشی انتخاباتی طلاب مجتمع عالی حوزوی حضرت ولی امر عج درجهت رسیدن به اشتراکات سیاسی برای اقدام عملی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه 1403 در تاریخ 24 خرداد در محل این مجتمع برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین قنبرزاده مدیریت مجتمع به بیان دوگانه های اقتصادی موجود در بین اندیشمندان و تصمیم گیران اقتصاد پرداختند. ایشان در این زمینه گفتند:«این معیارها گفتمانی هستند و در مورد شخص خاصی نیست. یکی از این دوگانه ها

*دوگانه ی معیشت مردم و مذاکره با غرب است.متاسفانه برخی در داخل کشور قصد دارند تا معیشت مردم را گرو بگیرند به این قیمت که با غرب باید مذاکره صورت بگیرد.  تاکید بر مذاکره پیام دادن به دشمنان است که فشار بیشتری بیاورید تا کارساز شود. اما بهبود معیشت مردم در اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی در مقابل چشم داشتن به مذاکره است که ما بدون دشمن هم می توانیم قوی باشیم.

درحالی که خودشان هم میدانند مذاکره بر معیشت مردم آسیب هم میزند،آنها دنبال مذاکره اند چون دل باخته ی غرب هستند.کمااینکه یکی از سلبریتی ها همچین جمله ای را بیان کرده بود که حتی اگر معیشت مردم اصلاح نشود ما به مسافرت ها و فستیوال های خود می رسیم.این خیلی تفکر خطرناکی است که برخی از مدعیان منافع ملی درباره آن گفت و گو می کنند.

مذاکره با غرب به معنای امیدوار ساختن دشمن به نتیجه دادن تحریم هاست.

اینها معیشت مردم را در گرو منافع حزبی خودشان قرار می دهند

*دوگانه ی دیگر اقتصاد دولتی و اقتصاد بازار آزاد است که اقتصاد دولتی مناسب نیست و دولت نباید تصدی اقتصادی داشته باشد باید حمایت و نظارت داشته باشد. دولت فروشنده، دولت اسلامی نیست. ما در اقتصاد اسلامی دولت فروشنده نداریم.در انقلاب اسلامی بخاطره برخی ضرورت ها برخی از بخش های اقتصاد دولتی اداره شده است که باید این ضرورت ها مرتفع می شد که متاسفانه اصلاح آنها با کندی مواجه شده است.

رهبری فرمودند: مهم ترین اشکال اقتصاد ایران این است که اقتصاد ایران دولتی است.

*دوگانه ی تمرکز یا توزیع؟این دوگانه برگشت می کند به مدل توسعه یا الگوی پیشرفت. آیا مدل توسعه ما متمرکز است؟ یا الگوی پیشرفت ما متکی بر توزیع است؟ آیا قرار است همه ثروت های جامعه در یه نقطه متمرکز شود به عنوان قله اقتصادی و بقیه مردم دنباله رو او باشند؟ یا قرار است امکانات توزیع شود تا استعدادها شکوفا شود؟بناست با استعداد عمومی مردم اقتصاد شکوفا شود ، اقتصاد اسلامی مردم بنیاد است یعنی عموم مردم باید نقش ایفا کنند نه یک گروه و طبقه خاص. الگوی پیشرفت الگوی توزیع است. به یک تعبیر فنی تر آیا عقول این رجال سیاسی برای  حل مسائل ، به این تراز رسیده اند یا نه؟

*دوگانه تغییر ساختار بانک مرکزی یا تشدید نظارت بانک مرکزی: تقریبا گفتمان مسولینی که دست اندرکار نظام بانکی کشور هستند نگاه دوم است. یعنی تشدید نظارت. درحالی که واقعیت این است که تا وقتی ساختار اصلاح نشود تغییر اساسی در بانک مرکزی ایجاد نمی شود.یعنی انقلاب ساختاری باید در نظام بانکی کشور به وجود بیاید.

*دوگانه بازار داشتن یا نداشتن بازار برای دولت: خرید و فروش ارز معنا نداشته باشد بلکه ارز را دولت با قیمت مصوب برای مصرف کننده که بیان کند برای کجا می خواهد مصرف کند بدهد.

آیا باید برای ارز بازاری وجود داشته باشد یا نه؟مهم ترین عرضه کننده ارز در کشور دولت است.مشکلاتی در بازار ارز به وجود می آید عمدتا در بازارهای غیرواقعی صورت می گیرد

*یکی دیگر از دوگانه هایی که استاد قنبرزاده مطرح کردند دوگانه ی حل مشکلات بر اساس الگوی اسلامی یا حل مشکلات با الگوهای غربی با مدیرت کارآمد.

جمع بندی شرایط انتخابات«آنچه سال 92 باعث شد جبهه انقلاب رای نیاورد تعدد کاندیدا نبود بلکه بداخلاقی انتخاباتی بود. اقای جلیلی بعنوان نماینده دولت احمدی نژاد مورد حمله قرار گرفت و به نحو وحشتناک دولت احمدی نژاد را تخریب کردند. رهبری هم موضع گرفتند که دستاوردهای دولت را تخریب نکنید. فقط آقای حداد عادل رویه را تغییر داد و از دولت دفاع کرد بقیه غیر از جلیلی کار خود را ادامه دادند. در این جو ، جامعه به دورترین فرد از احمدی نژاد رای می دهد که روحانی رای آورد.»

در دوره کنونی هم نباید این اتفاق بیفتد. الان هم همین است دو طرف قالیباف و جلیلی را می زنند این اشتباه است جامعه به سمت دورترین از این دو می رود که جریان غیرانقلابی است.

دومین مشکل در سال 92 عدم تشخیص و عدم آینده نگری بود که قالیباف چون رای بیشتری دارد به او رای دادند در حالی که جلیلی را اصلح می دانستند. این هم اشتباه بود. در انتخابات مجلس اخیر هم همین بوده که عده ای می گفتند دو لیست داشتن جریان انقلاب جریان مقابل را جلو می اندازد در حالی که چنین نشد و باید رفت به دنبال انتخاب اصلح.

دو نفر می توانند بسیار تاثیر گذار باشند در ادامه روند انتخابات؛ یکی زاکانی که ماندن و نماندنش برای آقای جلیلی مؤثر است نفر دوم مرتضی آقاتهرانی و جبهه پایداری است که طرفداری آنها جریان انقلاب را جهت دهی خوبی می دهد.

ایشان در ادامه به پرسشهای طلاب حاضر در جلسه پرداختند. ایشان در پاسخ به این پرسش که سابقه کار داشتن چقدر مؤثر است؟ و تعامل با مجموعه نظام و نیروها چگونه قابل احراز است؟ پاسخ دادند: «اولاً باید به معیارها ضریب داد دوما یک کف و سقفی باید وجود داشته باشد. در مورد مدیریت هم همین است مقدار مدیریت اقای جلیلی مقدار کف را دارد و کافی است. آقای جلیلی سالهاست در جریان تصمیم گذاری کشور است و چیزی از این جنبه کم ندارد. آقای قالیباف هم امتیازات خوبی دارد باید ضریب داد و اولویت بندی کرد. خود بنده روی تیم اشخاص رای می دهم چرا که شخصیت هر دو نزدیک به هم هستند».

هم چنین ایشان به این سوال که : معیارهای تمدن اسلامی چیست که در صحبت های کاندیداها دنبالش باشیم؟

چنین پاسخ دادند: «همین که در کلامشان بحث تمدنی باید بیاید و همینکه توجه داشته باشند نشانه خوبی است و سابقه تفکری و اجرایی شان را باید بررسی کرد. رییس جمهور آینده را آقای جلیلی ببینید و بقیه کارها اقدامی مذبوهانه است. جوانترها جریان ده انتخابات این دوره هستند و جوانترها به سراغ آقای قالیباف نمی روند».

در ادامه جلسه برخی از اساتید و طلاب مرکز به بیان نظرات و دیدگاههای خود در زمینه انتخابات پرداختند؛ حجت الاسلام رمضان پور مدیریت محترم خارج عمومی با  اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفتند: «حضرت آقا فرمودند (1)بایک نگاه الهیاتی که از تخریب بپرهیزید انشاالله خداوند دلها را به سمت شخصی که مصلحت کشور است سوق می دهد و بالعکس هم است. از انصاف خارج شدن پای شیطان را باز کردن است.

آمدن آقای پزشکیان از جریان اصلاحات یک پیشرفت است.اما ایشان دچار یک فکر غلطی هستند، و آن اینکه میزان مدخلیت اسلام درحکومت را بد می فهمند.

اینکه کاندیدهای محترم شجاعت این را داشته باشند که پرچم تمدن اسلامی را بلند کنند حرف درستی است، ولی یک نکته برای من نگران کننده است و آن اینکه، این اتاق باز ایده پردازی تا چه اندازه با مجموعه های فعال حوزوی ما دارای تعامل ارتباطی و ظرفیت ارتباطی است؟ این نکته  بسیار مهم و دارای اهمیت است.

ما یکبار این مساله را تجربه کردیم که شعارهای انقلابی آمد ولی با جریان انقلابی تعامل نداشت.

مساله اصلی این است،آن چیزی که ما درمورد نامزدها باید احراز کنیم این است که اگر حرفی از حوزه و حرفی از نگاه اسلام و جامعه اسلامی وارد میشود را با آغوش باز پذیرا باشند و فراتر از او دغدغه ی اجرای آن هم وجود داشته باشد.

نکته ی بعدی اینکه در فضای انتخابات ما باید به سمت و سوی حرفهای اثباتی پیش برویم.چه کسی می تواند مسیر دولت انقلابی شهیدجمهور رییسی را ادامه دهد؟

سرمایه ی اعتماد بین المللی که در تعامل با دنیا پدید آمده است را باید حفظ کنند. شهید امیرعبداللهیان توانست یه صحنه ی تعامل بین المللی با بسیاری از کشورها را پدید بیاورد که همچین صحنه ای در فضای بین المللی به راحتی به وجود نمی آمد.

طلبه گرامی آقای کبودوند گفتند: از زاویه دیگری به انتخابات باید نگاه کرد و این نوع نگاه مغفول مانده است. اگر همه این جریانات برای رشد مردم است و انتخابات هم باید موجب رشد مردم شود. مرکز باید برود سمت ایجاد این گفتمان.

راهکاری عملیاتی این گفتمان: گروه های فکری شکل بگیرد و بعد از کار فکری بسط داده شود. خود حرکت به این سمت یک پیشرفت است.

  _____________________________________________________________________________

1. بیانات در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) - ۴۰۳/۰۳/۱۴

🔸 توصیه‌ی آخر بنده را هم گوش کنید:

در این حرکت عظیمی که انجام میگیرد، در رقابتهای پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمیکند، به آبروی ملّی هم لطمه میزند. صحنه‌ی انتخابات صحنه‌ی عزّت و حماسه است، صحنه‌ی رقابت برای خدمت است، صحنه‌ی کش‌وواکش برای به دست آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه‌ی انتخاباتی و رقابت انتخاباتی میشوند، این را به عنوان یک وظیفه بدانند؛ آنها به وظیفه‌شان عمل کنند، خدای متعال هم دلهای مردم را ان‌شاءالله هدایت خواهد کرد به بهترین گزینه و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته‌ی برای ملّت ایران تعیین خواهد شد.

منبع:
امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

فایل های مرتبط

نظر دهید

گزارش